Bruce Springsteen

Bruce Springsteen

Není to jen rock’n’roll

Marc Dolan

Překlad Michal Bystrov

Galén 2015

 

 

 


Marc Dolan sleduje dráhu Bruce Springsteena od jeho nelehkých začátků až po dnešní dobu, v níž je tento uznávaný muzikant považován za jednu z nejvýznamnějších postav americké kultury.

V roce 1962 si Bruce za osmnáct dolarů, které si vydělal tím, že pracoval jako malíř pokojů, koupil použitou kytaru. Od té chvíle ho už prý nic jiného nezajímalo. „Všechno v mém životě se točilo kolem hudby. Všechno!“ Dolan brilantně analyzuje Springsteenovy texty i jeho sound. Dostává se na kloub osobním odkazům, zabývá se jeho politickými názory, vidí jeho tvorbu v širších souvislostech. Snaží se odpovědět na otázku, čím to, že právě Springsteenovy písně v lidech tak mocně rezonují.

Dolanovo zkoumání neobvyklých zdrojů – včetně pirátských nahrávek, nevydaných studiových pokusů a právě otevřených archivů – vrhá nové světlo na Springsteena jako umělce, ale i člověka. Výsledkem je fascinující portrét, vykreslený na základě rozboru písničkářova díla, které zasahuje do všech možných stylů – od pop music šedesátých let přes písničkářské hnutí a country až k punkrocku.

Neméně důležité jsou pasáže, z nichž se dozvídáme, s jakým úsilím a odhodláním si Bruce Springsteen budoval renomé osobnosti vyjadřující se k věcem veřejným. Někdejší kluk z dělnického prostředí v New Jersey řeší ta nejpalčivější témata: válku, třídní rozdíly, předsudky. Ať už vypráví o tátově práci v továrně, nepovedených maloměstských románcích, nebo nejasné touze dostat se pryč z prostředí, které ho spoutává, pokaždé tím znovu připomíná, že rock’n’roll není jen komerční produkt či naopak nástroj vzpoury. Jakkoli frázovitě to zní, v podání Bruce Springsteena přináší rock’n’roll vizi lepší společnosti.

 

John Matteson, držitel Pulitzerovy ceny

Marc Dolan píše jako prvotřídní hudební kritik. Má encyklopedické znalosti, elegantní styl, do svého tématu je zažraný. Nic menšího si Boss nezaslouží. A nic víc si nemůže přát!

 

Tomáš S. Polívka, Novinky.cz, 22. září 2015

Kniha Marka Dolana Není to jen rock´n´roll patří v podžánru biografií rockových muzikantů k výjimečně kvalitním dílům. Lidský a muzikantský vývoj, životní peripetie, důležitá setkání, pohnutky, inspirace i politické názory Bruce Springsteena vykresluje plasticky a důvěryhodně.

Přestože na českém knižním trhu už publikace o Springsteenovi najdeme, včetně kvalitní životopisné studie Clintona Heylina, pokažené snad jen překladovým názvem Velký šéf – Život a sláva Bruce Springsteena, rozhodně nejde o nadbytečný vydavatelský počin. Marc Dolan, profesor angličtiny, amerikanistiky a filmové vědy na City University Of New York a zároveň nadšený hudební fanoušek, je ve svém díle komplexnější. Do knihy navíc zapojil informační zdroje, které jiní autoři opomíjejí. Především v tištěné podobě dříve nedostupné písničkářovy historky a promluvy přepsané ze stovek pirátských koncertních nahrávek.

Velkou pozornost autor věnoval kladení dějů do souvislostí a dobovým reáliím. Ať už významným globálně, například dopad vietnamského válečného konfliktu na všední život i kulturu, nebo těm z muzikantského mikrosvěta Springsteenových začátků v okolí domovského města Freeholdu. Atmosféru konce šedesátých let vtipně dokresluje třeba citát z desatera hudebního klubu Upstage v Asbury Parku, v němž Springsteen často hrával s lokálními kapelami: „Nejrozpálenější dívky ať si sednou vedle hasicích přístrojů.“

Dolan zároveň se Springsteenovou tvorbou obhajuje a vypichuje skutečnou uměleckou nadčasovost a výpovědní hodnotu rokenrolu, přesahující pouhé komerční a zábavní aspekty někdejší „taneční hudby pro mladé“. A přestože písničkářův životopisec nabízí čtení nepovrchní a syté na fakta, doplněné rozsáhlým poznámkovým aparátem, vyprávění neztrácí spád a málem románovou čtivost. Dobrý dojem potvrzuje i zasvěcený, jazykově zdařilý překlad.

 

Radek Strnad, Deník, 24. září 2015

Nebýt Michala Bystrova (autor Příběhů písní), asi by kniha Marka Dolana Bruce Springsteen: Není to jen rock’n’Roll (Galén, září 2015, 348 stran) v ČR nevyšla, či by byla jiná. Neměla by tu šťávu a „odbornou chuť“, kterou jí dobrý překladatel dá.

Je znát, že Bystrov – tak jako Dolan – má Springsteena rád a dost o něm ví. Já sám „potkal“ Bosse (Bruce Frederick Joseph Springsteen) prvně v roce 1986, když se socialistické hospodářství „utrhlo ze řetězu“ a přivezlo jeho skvělé LP Born In The U.S.A. (1984). Vydal ho, když mu bylo 35 let. No a vidíte, včera mu bylo už 66 let. Tak blahopřeji, Bossi!

V knize zjistíte, že Bruce se dostal k hudbě díky mamince. Začínal v Upstage, klubu podivínských rockerů, kde ctili ostatní. První zásada tu byla: „Jestli nemáš rád toho vedle, alespoň ho respektuj, nebo vypadni.“ Hrál tam na kytaru Fender Stratosaster, jakou měl i Eric Clapton a o šest let dříve ji na slavném Monterey Pop Festivalu zapálil Jimi Hendrix a vstoupil do dějin. Bruce na ni hrál dva roky a měnil dál…

Zajímavý je zjednodušený výklad prvotního hříchu, že se může i civilizovaný člověk nechat strhnout nejtemnějšími pudy. Na toto téma má Boss písní víc. Na aféru prezidenta Clintona s Monikou Lewinskou reagoval písní Land Of Hope And Dreams (Země naděje a snů), na kterou přepsal starý gospel This Train. Je tu tolerantní; v jeho vlaku se vezou světci i hříšníci, hazardní hráči i blázni, králové a ztracené duše. Song měl jako přídavek tehdy na turné…

Novinka od Galénu (od koho jiného, dnes?) je zkrátka plná muziky, kterou milujeme. Najdete tu moře zajímavých detailů i souvislostí, dost tu zjistíte. A ano, užijete si ji.

 

Antonín Kocábek, Týden, 29. září 2015

V českém překladu obsáhlé biografie Marka Dolana je Bruce Springsteen jedním z nejdůležitějších amerických rockerů. Po jejím přečtení bude i neznalcům jasné, proč.

Pětašedesátiletý americký zpěvák a kytarista Bruce Springsteen má u nás silné zázemí. V roce 2012 zahrál podruhé v Praze a přišlo se na něho podívat skoro pětadvacet tisíc lidí. Vystoupení trvalo bezmála tři a půl hodiny a mnozí z návštěvníků o něm pak hovořili jako o koncertu desetiletí. Snad úplně všichni znají hit Born In The USA, mnozí i tklivou píseň Streets Of Philadelphia z filmu s Tomem Hanksem, za kterou dostal Springsteen Oscara. Díky Ivanu Královi, který ho s ní hrál, také čeští fanoušci dobře vědí, že největší hit Because The Night pro Patti Smith napsal právě on. Lépe připravenou půdu pro vydání překladu jeho tři roky starého životopisu si tak lze jen stěží představit.

Autor Marc Dolan překvapivě není hudební publicista, ale profesor na newyorské univerzitě. O to pozoruhodnější je způsob, jakým ke knize přistoupil. Springsteenovu dráhu zasazuje do historických a společenských souvislostí, není zaslepeně obdivný, ale naopak často kritický, a především nejde jen po povrchu prodejních úspěchů a popularity. Nespoléhá jen na vtipné historky, události rozebírá do hloubky a důkladně vše analyzuje. Čtenář tak získá poměrně detailní pohled na místo, kde budoucí hvězda vyrůstala, včetně sociálních poměrů a fenoménu nastupující vlny rockových kapel ovlivněných Británií. A stejným způsobem také věcně a bez ideologického balastu popisuje celospolečenské faktory, jakým byl dopad vietnamské války na běžnou populaci i hudební tvorbu.

Autor se proposlouchal hodinami pirátských koncertních záznamů a využil autentické výroky a citace promluv mezi písněmi, které ještě nikdy nebyly otištěny. Pátral v archivech a na pomoc si vzal i texty písní. Ani v nejmenším ale nejde jen o suché vršení faktů; Dolan píše velmi čtivě a neopomene jedinou příležitost k humorným poznámkám či připomenutí, že sám Boss (jak se Springsteenovi přezdívá) bývá na pódiu velmi zábavný. I proto kniha nemá nudné či přebytečné pasáže – přestože jde o spis značně objemný.

Často se opakujícím pojmem, který celým příběhem prolíná a pro autora (a tím i pro knihu) je zjevně velmi důležitý, je „víra“. A to nejen v duchovním rozměru, ale i ve smyslu důvěry v sílu rockové hudby a v její význam i dopad. Neboť, jak říká sám Dolan: „Na počátku nebylo slovo, ale tři akordy a beat.“

Na českém trhu se již několik publikací o Springsteenovi objevilo, ale v nové knize mají značnou konkurenci. Čtenář v ní dostává nejen podrobné vylíčení zpěvákových životních osudů a umělecké dráhy včetně úspěchů, ale dozví se i leccos o muzikantových občanských a politických postojích. Kniha tak například vyvrací častý mýtus o tom, že Bossovy písně oslavují USA, a naopak zjistí, že je autor opakovaně zakázal použít politikům v jejich nacionalisticky laděných kampaních.

Bruce Springsteen z knihy vystupuje jako mainstreamová hvězda, která však často sklízí respekt i od alternativních posluchačů pro své sociální cítění. A podobné je to i s jeho pozicí na hudební scéně: mladí inovativní muzikanti se sice hlásí mnohem častěji k Bobu Dylanovi či Lou Reedovi a jeho tvorbu ve svých inspiracích ignorují, ale přesto ho akceptují jako zásadní postavu amerického rocku. Kniha její dráhu sleduje od úplných začátků na maloměstě a v chudé rodině (matka mu první kytaru koupila za půjčku ze záložny) přes první nesmělé úspěchy, slavný citát, že „rock’n’rollová budoucnost má jméno Bruce Springsteen“, až po vyprodané stadiony. Výsledkem je inteligentní a s lehkostí psaná biografie, která fanouškům jen neopakuje známá fakta a nezasvěceným naopak dokáže poskytnout všechny důležité informace.

 

Jiří Černý, ČRo Dvojka, Klub osamělých srdcí seržanta Pepře, 24. dubna 2017

Tak jsem zas jednou kvůli stejné knížce šťastný a zároveň nešťastný. Protože jsem se těšil na každou novou stránku a teď už jsem všechny přečetl. Je o Brucovi Springsteenovi, napsal ji Marc Dolan a nazval Není to jen rock’n’roll. Knížku výborně přeložil Michal Bystrov, včetně názvů všech písniček, a opatřil ji i poznámkami zasvěcujícími čtenáře do amerického prostředí. Že autor Marc Dolan pochází stejně jako Springsteen z New Jersey, znamená pro styl knížky mnohem míň než Dolanova profesura anglického jazyka, amerických studií a filmové vědy na Městské univerzitě v New Yorku. Jeho pedagogické návyky mu přinejmenším umožňují nahlížet na svého rodáka ze všech možných stran a nebýt závislý ani na uznávaných rockových časopisech a jejich autorech.